Ga naar de inhoud
VO

Docent Bram: “Met Proeftuin zorg ik voor een veilige én actieve leeromgeving”

7 januari 2021
Docent Bram: “Met Proeftuin zorg ik voor een veilige én actieve leeromgeving”

Door Bram Heldens – docent lichamelijke opvoeding & mentor

Ik geef les op een tweetalige school, hierdoor zijn veel lessen ook in het Engels. De affiniteit met brugklasleerlingen heb ik eigenlijk altijd al gehad. Ze zijn nieuw op school en weten nog niet zo goed wat het voortgezet onderwijs inhoudt. Ik kan daarbij dus nog veel sturen en helpen, om te zorgen dat ze zich prettig voelen op school.

Creëer een veilige leeromgeving

Ik ben mentor van een tweetalige havo/vwo klas met twintig leerlingen. De verdeling tussen jongens en meisjes is ongeveer gelijk. In het begin van het jaar is de sfeer in de klas vooral belangrijk. Ik wil een veilige leeromgeving creëren, zodat iedereen zich durft te uiten en hulp vraagt als dat nodig is.

Als docent lichamelijke opvoeding ben ik echt met mijn vak bezig: leerlingen zoveel mogelijk laten bewegen. Binnen het mentoraat begeleid ik leerlingen op veel meer verschillende vlakken. Bijvoorbeeld als leerlingen problemen hebben met plannen of als ik moet bemiddelen bij conflicten.

Voor én met leerlingen

Door leerlingen te betrekken bij de lesindeling, sla je de eerste slag. Doe je dat niet, dan heb je ze sowieso niet mee. Ze willen zich gehoord voelen. Vanuit mijn ervaring weet ik ook dat als je ze deze vrijheid geeft, ze daar geen misbruik van maken. Dan kom je gezamenlijk altijd uit op een waardevolle invulling van de les.

Het mooie van Proeftuin vind ik dat je leerlingen individueel kunt laten werken, maar ook klassikaal aan de slag kunt met de opdrachten. Ook de afwisseling in werkvormen en de creatieve eindopdrachten zijn leuk. Het is mooi om te zien dat leerlingen voor het thema ‘Dit ben ik’ bijvoorbeeld echt met elkaar in gesprek gaan en zichzelf, maar óók de ander beter leren kennen.

Flexibele lesmethode

Het is fijn dat je met Proeftuin kunt werken hoe én wanneer je wilt. Als leerlingen zich voorbereiden op een week vol toetsen, snap ik best dat ze niet zitten te wachten om over hun latere loopbaan na te denken. Die enorme stapel leerwerk is voor hen dan veel belangrijker. Dat moet je als mentor ook aanvoelen en daar ruimte voor laten. Dan laat je de methode even voor wat het is.

Het fijne aan Proeftuin is dat je de draad daarna ook weer gemakkelijk oppakt. Daarbij kun je zo’n situatie ook mooi als leermoment gebruiken. Bijvoorbeeld als het gaat om plannen en studeren. Hadden ze bijvoorbeeld niet wat eerder moeten beginnen met leren? Door hier actief mee aan de slag te gaan, blijft het beter hangen. Met Proeftuin creëer je een actieve leeromgeving en leren leerlingen vooral door te doen.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet