Ga naar de inhoud
MBO

Houd leerlingen bij de les met leuke én leerzame animaties

8 december 2020
Houd leerlingen bij de les met leuke én leerzame animaties

Ik volg de studie Mediavormgever niveau 4 aan Rijn IJssel. In mijn zoektocht naar een plek om mijn derdejaars stage te doen, kwam ik uit bij LesLab. Het sprak mij aan omdat ze iemand zochten om aan de slag te gaan met animaties én omdat ik veel creatieve vrijheid zou krijgen.

Aandacht erbij houden

Toen ik eenmaal begon bij LesLab heb ik eerst goed rondgekeken naar wat er al bestond aan animaties. Bij LesLab, maar ook vanuit andere uitgevers. Het doel voor de animaties van LesLab was me al snel duidelijk. Het mag creatief zijn en toegankelijk voor leerlingen.

LesLab laat goed zien dat animaties niet alleen leuk, maar ook leerzaam zijn. De variatie tussen formele en informele animaties vind ik goed. Vaak zijn de animaties gebaseerd op verhalen verteld vanuit de ogen van leerlingen. Zo blijven we dicht bij hun belevingswereld.

Aan de slag

Het eerste project waar ik aan werkte was de animatie ‘Wat is LOB?’. Ik heb meegeschreven aan het script en uiteindelijk de animatie gemaakt. Voordat ik hiermee aan de slag ging, bedacht ik me hoe ik zelf tegen LOB aankeek toen ik een brugklasser was. Dit was namelijk de doelgroep.

Ik weet nog dat ik mezelf afvroeg waarom ik toen al met LOB aan de gang moest. Ik zag het nut er niet zo van in. Nadenken over je studie of loopbaan, dat komt later wel. Daarom was het doel van de animatie om de noodzaak van LOB goed uit te leggen. Dat ik mij de brugklas nog goed kon herinneren, hielp mij met dit project.

Maak het herkenbaar

Omdat een studiekeuze of loopbaan voor leerlingen vaak ver weg lijkt, was het een uitdaging om het naar hun wereld brengen. Dit doen we door concrete situaties tee schetsen. Zo begonnen we de animatie met een poppetje dat gamet, zodat het herkenbaar is voor leerlingen. Bijna iedere leerling vindt dat leuk.

De boodschap is dan ook dat het belangrijk is dat je iets vindt wat je leuk vindt. LesLab stimuleert leerlingen hierover na te denken. Niet alleen over wat ze leuk vinden, maar ook wat ze daar later mee kunnen doen. Leerlingen denken daar nog niet zoveel over na.

Hoe maak je nou zo’n animatie?

Het begint natuurlijk met een idee voor een script en de ontwerpen voor poppetjes. Als het verhaal eenmaal duidelijk is, teken ik frame voor frame elke beweging uit. Al deze statische plaatjes zet ik dan achter elkaar met geluid eronder, dan komt het echt tot leven.

Toen de animatie eenmaal online stond, had die binnen 24 uur al bijna tweeduizend views. Dat is wel heel leuk. Daarnaast las ik veel reacties van docenten die de animatie in de les wilden gebruiken. Missie geslaagd en op naar het volgende project!

Tip: gebruik filmpjes in de les

Benieuwd naar meer video’s? Gebruik de video’s van ons YouTube-kanaal tijdens jouw LOB-lessen. Haal alles uit de online docentenomgeving om je lessen spannend en leuk te maken!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet