“We maken ons lesmateriaal voor én met docenten en leerlingen”

Rogier is teamleider bij LesLab. Als collega’s van LesLab grote of complexe vraagstukken hebben, komen ze bij hem terecht. Daarnaast ontwikkelt en schrijft hij het lesmateriaal. In deze blog vertelt hij over vernieuwingen in het onderwijs, hoe LesLab hierop inspeelt en het belang van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB).

Ik ben begonnen als docent in het basisonderwijs. Daarna heb ik drie jaar op het mbo lesgegeven. In het basisonderwijs kwam ik veel gelikte onderwijsmethodes tegen, heel strak. Niet zo creatief, maar wel heel duidelijk. Dit was anders op het mbo.

Heft in eigen hand

Voor mbo-studenten is het evengoed belangrijk dat het lesmateriaal aantrekkelijk en duidelijk is. Toen ik Bart tegenkwam, hebben we besloten om samen een lesmethode te schrijven. Mijn schrijversopleiding en ervaring als freelancer kwam daarbij goed van pas.

We hebben intensief gezocht naar expertises die we nodig hadden in ons team. Met Arnold voor de ICT, Gijs als vormgever en Stijn als derde schrijver zijn we het bedrijf gestart. Zo hebben we zonder al te hoge kosten LesLab opgezet. Een creatieve uitgeverij met lesmethodes uit de praktijk gegrepen. Gemaakt voor én met docenten en leerlingen.

Feedback vanuit onderwijs

We hebben allemaal onze sporen in het onderwijs verdiend. En Bart staat nog voor de klas op het ROC Nijmegen. We staan dus dichtbij de praktijk. We hebben nauw contact met een aantal docenten die meekijken met wat we maken en feedback leveren. Dit verwerken we dan weer in onze lesmethodes.

Zij leggen ons nieuwe materiaal ook aan hun leerlingen voor, waardoor we snel waardevolle input krijgen. Deze vaste groep docenten houdt ons scherp. Zij gebruiken onze methode, dus durven ze open en direct te zijn. Via hen staan we dichtbij de leerlingen, van het praktijkonderwijs tot en met het vwo. Zo vertalen we ons lesmateriaal naar hun leefwereld. Zowel inhoudelijk als qua vormgeving.

Digitaliseren

Ik zie dat veel partijen hun lesmethodes snel omzetten naar digitale methodes. Door de uitbraak van het coronavirus en het vele thuiswerkenAnimatie Rogier komt dit natuurlijk in een stroomversnelling. Ze neigen al snel naar invulbare pdf’s en statische werkboeken achter glas. Wij kiezen er bewust voor om echt met nieuwe software te werken, voor het vernieuwde Proeftuin.

Zo benutten we de voordelen van digitaliseren, zonder dat digitalisering een doel op zich wordt. Het moet écht een toevoeging zijn. Daarbij blijven onze werkboeken gewoon bestaan. Alle presentaties en werkvormen zijn geschikt voor scholen die ervoor kiezen analoog te blijven werken. Die keuze laten wij namelijk aan de school over. Vooral voor onze gebruikers in het praktijkonderwijs is dat belangrijk. Daar is het soms lastig om volledig digitaal te werken. Bijvoorbeeld omdat leerlingen niet over voldoende digitale vaardigheden beschikken.

Doorlopende LOB-leerlijnen

Veel mensen denken bij LOB vaak aan: ontdekken wat je leuk vindt en welk beroep daarbij past. Maar bij LesLab trekken we dat veel breder. Het gaat bijvoorbeeld ook over mindset: hoe word je gelukkig en wat kun je hier zelf aan doen? Gelukkig komt hier steeds meer aandacht voor. Zeker in deze tijd is dat belangrijk. De GGZ waarschuwt nu al voor de mentale gesteldheid van jongeren in de coronacrisis.

Om dichtbij de leefwereld van jongeren en de actualiteit te blijven, werken we regelmatig samen met andere partijen. Bijvoorbeeld met Radboud Universiteit Nijmegen op het gebied van burgerschap, politiek en democratie. In dat teken hebben we gezamenlijk het spel Demos gemaakt. Hierbij ontdekken leerlingen hoe de democratie in de praktijk werkt. Op deze manier trekken wij LOB breder dan alleen ontdekken wat je later wilt worden. We stomen leerlingen klaar voor onze veranderlijke maatschappij.