Leerlingen ontdekken hun talenten
Bij Proeftuin ontdekken leerlingen hun talenten én vooral wat ze hiermee kunnen. Iets wat Frank Marcus, docent lichamelijke opvoeding en LOB bij Emmacollege locatie ISK Parkstad, graag terugziet in een methode. “Ik werk zelf altijd al met een talent-uur. Daar ontdekken leerlingen wat bij ze past. Waar ze dus goed in zijn, maar vooral ook waar ze plezier uit halen.
De vormgeving van Proeftuin en de leerwerelden (persoonlijke ontwikkeling, werk & loopbaan en leren & studeren) vind ik mooi en sluiten hier naadloos op aan. Soms heb je echter wel te maken met een taalbarrière. Daar ligt met Proeftuin nog wel een uitdaging, bijvoorbeeld door te werken met pictogrammen. Ik maak zelf veel gebruik van uitbeelden en actieve werkvormen.”
Kennismaken met het onderwijssysteem
Via Proeftuin kunnen leerlingen uit de ISK ook kennismaken met het Nederlandse onderwijssysteem. Lisanne Vader, docent ISK aan het Rotterdam Design College, vertelt waarom dit belangrijk is. “Het is goed dat leerlingen meer leren over het Nederlandse onderwijssysteem, want de benamingen die wij hebben binnen ons onderwijssysteem geven een niveau aan. In een aantal andere landen gaat iedereen naar de universiteit als je wilt doorleren na je schooltijd. Op de universiteit leer je in andere landen dingen die je bij ons zowel op het mbo en hbo, als op de universiteit leert. In die landen is het een soort collectiviteitsnaam voor het vervolgonderwijs. Bij ons is dit dus écht anders, het is dan ook belangrijk om dit te begrijpen. Zodat leerlingen de juiste keuze kunnen maken.”
Ga zelf aan de slag met Proeftuin!
Ben jij nieuwsgierig geworden naar onze methode? En wil je zelf ervaren wat Proeftuin jou en jouw leerlingen te bieden heeft? Vraag dan een gratis proeflicentie aan of een beoordelingsexemplaar van onze creatieve werkboeken, en ga direct aan de slag met waardevolle, actieve LOB!