Ga naar de inhoud
VO

Vormgeefster Simone: “Ik vertaal LOB naar herkenbare beelden voor leerlingen”

5 januari 2021
Vormgeefster Simone: “Ik vertaal LOB naar herkenbare beelden voor leerlingen”

Door Simone Pieterse – Grafisch vormgeefster LesLab

Ik probeer leerlingen te raken met mijn ontwerpen. Zodat zij zich de methode van Proeftuin echt eigen maken en zich hierin thuis voelen. Zich herkennen in de lesmethode. Bijvoorbeeld door LOB en persoonlijke ontwikkeling te vertalen in beelden die voor hen herkenbaar zijn.

Doelgericht versterken van tekst

Ontwerpen voor jongeren is een vak apart. Een speels ontwerp moet bijvoorbeeld niet kinderachtig worden. Jongeren willen graag snel als volwassen worden gezien, serieus genomen worden. Daarom ben ik in de vormgeving altijd op zoek naar mogelijkheden om het stoerder en volwassener te maken. Met een combinatie van foto’s en grafische elementen brengen we gelaagdheid in het ontwerp. De tekst en het beeldmateriaal zorgen samen voor de herkenbare huisstijl van Proeftuin.

Als ik de tekst krijg, bedenk ik hoe het er in mijn middelbare schoolperiode aan toe ging. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) bestond toen nog niet, maatschappijleer kwam hier denk ik nog het meest bij in de buurt. Ik bedenk waar leerlingen behoefte aan hebben en speel daarop in met mijn ontwerpen.

Herkenbare stijl

Bij het vertellen in beelden is het belangrijk om niet alleen af te gaan op wat je al weet, maar ook openstaat voor nieuwe opvattingen. Zo haal ik de kernelementen uit het verhaal van Proeftuin en vertaal dit naar beelden. Zodat we leerlingen stimuleren om verder te kijken en te denken.

Deze ontdekkingstocht voor leerlingen vind je in de hele lijn van Proeftuin, van de onderbouw tot aan de bovenbouw. Hierbij ontdekken ze niet alleen wat er te kiezen valt. Maar ook wat ze drijft, waar ze goed in zijn en waar ze die kwaliteiten kunnen inzetten. Met grafische elementen en fotomateriaal brengen we deze ontdekkingstocht dichtbij de leerlingen.

Breng sfeer en verdieping

Ik denk dat het beeld niet los kan staan van de tekst. Het geeft eerder sfeer en verdieping. Vormgeving helpt leerlingen om de lesstof van diverse thema’s sneller te begrijpen. Dat geldt zeker voor beelddenkers, een grote groep die in klassieke lesmaterialen onvoldoende wordt aangesproken.

Hierbij spelen we in op de fantasie van jongeren. Bij het thema waar leerlingen onderzoeken welk beroep bij ze past, kunnen beelden bijvoorbeeld heel inspirerend zijn. Dat doen we door hierbij meer op het onderzoek te richten, dan het mogelijke beroep als einddoel. Dit kan bijvoorbeeld door een illustratie van een bouwplaats te gebruiken. Leerlingen kunnen het zien als een geheel en daar een bepaald beroep aan koppelen. Maar wij zorgen voor allerlei kleine verhaaltjes binnen die illustratie, zodat ze in één beeld ook nog verschillende keuzes kunnen maken. Je moet je best doen om alle beroepen eruit te halen, zo prikkelen we leerlingen écht om ermee aan de slag te gaan. En hun horizon te verbreden.

Boeken en digitaal

Naast fysieke werkboeken hebben we ook een digitale Proeftuin-omgeving ontwikkeld. Binnenkort is dit ontwerp klaar om in gebruik te nemen. Hiervoor maken we gebruik van bestaand materiaal. In de herkenbare huisstijl van Proeftuin. De digitale omgeving vraagt wel om andere functies dan het boek.

Online moet je in een flow blijven en snel door kunnen klikken. Dus dit moet in de basis goed staan en natuurlijk herkenbaar zijn voor de Proeftuin-gebruiker. Verder moeten leerlingen zich hier prettig voelen. Pagina’s waarop zij opdrachten invullen, zullen bijvoorbeeld wat neutraler zijn. Zodat zij hun aandacht volledig bij de opdracht kunnen houden. Zo maken we Proeftuin digitaal nóg meer op maat voor leerlingen.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet