Skip to content
Leslab

Waarom niet nog eerder starten met het talentenpaspoort?

6 oktober 2020
Waarom niet nog eerder starten met het talentenpaspoort?

Na de officiële opening van het mbo-schooljaar door Mark Rutte, kwam het ‘talentenpaspoort’ uitgebreid in het nieuws. Een interessante ontwikkeling. Wellicht kunnen we de handen ineenslaan en al tijdens de lessen loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) hiermee starten?

Door Stijn van Oers – ontwikkelaar, marketeer van LesLab

“Je moet uiteindelijk doen waar je energie zit, waar je talenten zitten” hield Mark Rutte de mbo-studenten op 10 september voor. Hij deed een oproep aan het bedrijfsleven om te blijven zorgen voor stageplaatsen en te investeren in jong talent. Want: “Het mbo is de kurk waarop Nederland drijft”.

Voorvechters van het talentenpaspoort vielen hem later bij in verschillende media. Onder wie Rob Neutelings, bestuursvoorzitter van Curio, één van de grootste roc’s in ons land. In een artikel in De Ondernemer bepleit hij zelfs het afschaffen van diploma’s. “Als je wiskunde op vwo-niveau zou kunnen, maar met talen vmbo-niveau haalt, krijg je nooit een vwo-diploma. Dat is raar”, aldus Neutelings.

Banketbakker met foodtruck

Het gaat volgens Neutelings om de vaardigheden die iemand verzamelt. “Als een banketbakker in spe aangeeft dat hij, naast het leren maken van de lekkerste worstenbroodjes, heel graag een foodtruck wil beginnen, bied je hem lessen ondernemerschap aan.” Joris Toonders van online marketingbureau Yonego stelt in hetzelfde artikel niet eens te kijken naar diploma’s: “Ik ben veel meer geïnteresseerd in wat iemand in de praktijk kan, dan wat hij op school heeft geleerd.”

Vandaar het talentenpaspoort, waarin te achterhalen valt welke ambities en skills iemand bezit. Een document dat – in tegenstelling tot een cv – vooral kijkt naar de toekomst. Wat heeft iemand geleerd, wat kan hij of zij, wat is zijn droom en hoe is deze te bereiken?

Randstad: vakverklaring

Op nu.nl lees ik dat UWV en uitzendbureau Randstad hier al volop mee bezig zijn. Het uitzendbureau werkt met een ‘vakverklaring’ waarin werkgevers en werknemers samen bijhouden wat iemand op de werkvloer aan vaardigheden opdoet.” Hoofd arbeidsmarkt van Randstad Marjolein ten Hoonte vertelt in het artikel: “Je kunt het ook een skillspaspoort noemen. Het werkt heel goed, doordat een werkgever beter weet wat hij in huis haalt.”

Al starten op school?

Het sympathieke en vernieuwende idee van een talentenpaspoort ligt heel dicht aan tegen de lessen loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB), waarvoor wij als uitgeverij lesmaterialen bedenken en ontwikkelen. Immers, via onze lesmethodes leren jongeren hun persoonlijke interesses kennen, de wereld om zich heen verkennen en afgewogen keuzes maken voor de toekomst. Zoals pakketkeuzes en de keuze voor een vervolgopleiding. Dat kan al starten in de brugklas: op steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs wordt al in het eerste jaar gestart met onze proeftuin-lesmethode.

Deze lesmethode (en onze LOB-methodes voor het mbo) aanpassen zodat het ‘talentenpaspoort’ eerder kan worden gevuld? Zodat jongeren nog eerder een tastbaar overzicht krijgen van hun ambities en interesses en eerder hun skills en competenties kunnen vastleggen? En dat dit later doorvloeit in de certificering of diplomering, keuze voor stages, verdere opleidingen en sollicitaties? Ik voorzie een win-win!

Wat vindt u?

Wat mij betreft zou het talentenpaspoort al kunnen starten in de brugklas, de LOB-lessen lijken me hiervoor een ideaal startpunt. Als uitgeverij dragen we graag bij aan deze ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe u de rol van het talentenpaspoort ziet, in relatie tot LOB. Uw reactie op deze blog stel ik zeer op prijs!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom Leslab?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (± 6 edities per jaar).

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Copyright 2024 © LesLab Uitgeverij Gerealiseerd door: BIG FAT Internet